Anti-Aging: Leef lang, gezond en lekker!

We leven steeds langer, maar hoe zit het met de kwaliteit van ons leven? Na het 40ste levensjaar ervaren de meeste mensen een daling van hun energieniveau.                     De lichaamscellen delen minder snel, de productie van hormonen daalt en  het lichaam wordt steeds meer vervuild door vrije radicalen. Het resultaat: we voelen ons minder energiek, minder levenslustig en we ondernemen minder activiteiten. Kortom, de levenskwaliteit is niet geheel optimaal.

Hoe kunnen we zorgen dat we ook op oudere  leeftijd ons fris, vitaal en levenslustig voelen EN er goed uitzien?

1. Eet gezond.

Het is bewezen dat een laag caloriedieet met een beperkte inname van vet de vitaliteit bevordert, het verlengt zelfs de levensverwachting met gemiddeld 7 jaar!                     Drink elke dag minimaal 2 liter water en kies voor complexe koolhydraten zoals havermout, quinoa, linzen in plaats van brood en koek. Eet daarnaast elke dag  zoveel mogelijk vers  fruit en rauwe groente ( rauwkost).  Probeer de vleesconsumptie te verminderen en kies voor magere soorten, vermijd hierbij de bioindustrie en eet dier- en milieuvriendelijk. De hormonen en antibiotica van het vlees uit de bioindustie hebben zeer negatieve gevolgen voor de gezondheid van de mens.

2. Stimuleer je brein.

De hersenen hebben, net als de rest van het lichaam, oefening nodig om neuron verbindingen te onderhouden en te stimuleren. Leer nieuwe talen, onderhoud een actief sociaal leven, speel een (nieuw) muziekinstrument en lees boeken. Blijf de hersenen op dagelijkse basis uitdagingen bieden.

3. Beweeg regelmatig.

Uit vele onderzoeken is gebleken dat regelmatig bewegen het verouderingsproces vertraagt. Beweeg minstens 2 keer per week intensief (minimaal) 45 min ( fitness en of hardlopen ) en doe 3 keer per week 30 minuten aan wandelen of yoga.

4. Gebruik supplementen.

Onze dagelijkse kost bevat in de meeste gevallen onvoldoende vitaminen en mineralen. Gebruik een goed vitamine- en/of mineralencomplex voor meer energie en vermindering van oxidatieve stress door vrije radicalen. De volgende supplementen zijn essentieel voor het optimaal functioneren van het imuunsysteem en een mooie huid: vitamine C 500-1000 mg, vitamine E 300-500mg, vitamine D 20-40mcg. Selenium, Magnesium en Zink zorgen voor een goed humeur, soepele spieren en voldoende energie.

5. Neem antioxidanten.

Gedurende het ouder worden neemt de concentratie van vrije radicalen in het lichaam toe. Vrije radicalen beschadigen de celwand  en  spelen volgens recente onderzoeken een rol in het ontstaan van ziektes zoals Alzheimer, suikerziekte, kanker en artritis. Antioxidanten neutraliseren vrije radicalen. Eet daarom voedsel met een hoge concentratie van antioxidanten zoals:  tomaten, spinazi, blauwe bessen en wortels.  Regelmatig bewegen en voldoende water drinken draagt bij aan het  neutraliseren van vrije radicalen.

6. Slaap voldoende.

Te weinig slaap lijdt tot vroegtijdige veroudering, een hoge bloeddruk,  overgewicht en hormonale storingen. Slaap 6-8 uur per dag en volg een natuurlijk dag- en nachtritme. Heeft u moeite om in slaap te komen en door te slapen? Probeer een Magnesium supplement en/of Melatonine.

 

antiAgingCat

 

Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze tips of wilt u een persoonlijk  advies van dokter Olga Liplavk?

Neem gerust contact op voor een vrijblijvend consult: 035-8200442 of mail naar info@mozartkliniek.nl

 

 

 

Advertenties